آئینه جام ( دیوان حافظ ) |
آشنایی با علوم اسلامی |
آشنایی با علوم اسلامی |
آشنایی با علوم اسلامی |
آشنایی با قرآن |
آشنایی با قرآن |
آشنایی با قرآن |
آشنایی با قرآن |
آشنایی با قرآن |
آشنایی با قرآن |
آشنایی با قرآن |
آشنایی با قرآن |
اخلاق جنسی |
استاد مطهری و روشنفکران |
اسلام و مقتضیات زمان |
اسلام و مقتضیات زمان |
اصول فلسفه و روش رئالیسم |
اصول فلسفه و روش رئالیسم |
اصول فلسفه و روش رئالیسم |
اصول فلسفه و روش رئالیسم |
اصول فلسفه و روش رئالیسم |
الغدیر و وحدت اسلامی(شش مقاله) |
امامت ورهبری |
امدادهای غیبی درزندگی بشر |
انسان و سرنوشت |
انسان كامل |
بررسی اجمالی نهضت های اسلامی |
بیست گفتار |
پاسخ های استاد |
پیامبرامی |
پیرامون انقلاب اسلامی |
پیرامون جمهوری اسلامی |
تعلیم و تربیت در اسلام |
تكامل اجتماعی انسان بضمیمه هدف زندگی |
توحید |
جاذبه و دافعه علی (ع) |
جهاد |
جهان بینی الهی وجهان بینی مادی (6مقاله) |
حرکت و زمان در فلسفه اسلامی |
حرکت و زمان در فلسفه اسلامی |
حق و باطل به ضمیمه احیای تفكراسلامی |
حکمتها و اندرزها |
حماسه حسینی |
حماسه حسینی |
حماسه حسینی |
خاتمیت |
ختم نبوت |
خدمات متقابل اسلام و ایران |
داستان راستان |
داستان راستان |
درس های الهیات شفا |
درس های الهیات شفا |
ده گفتار |
سیری در سیره ائمه (ع) |
سیری در سیره نبوی (ص) |
سیری در نهج البلاغه |
شرح مبسوط منظومه |
شرح مبسوط منظومه |
شرح مبسوط منظومه |
شرح مبسوط منظومه |
شرح منظومه |
شرح منظومه |
عدل الهی |
عرفان حافظ |
علل گرایش به مادیگری |
فطرت |
فلسفه اخلاق |
فلسفه تاریخ |
فلسفه تاریخ |
قیام و انقلاب مهدی(ع)به ضمیمه شهید |
گفتارهای معنوی |
لمعاتی از شیخ شهید |
مسأله حجاب |
مسأله ربا به ضمیمه بیمه |
مسأله شناخت |
معاد |
مقالات فلسفی |
مقالات فلسفی |
مقالات فلسفی |
مقالات فلسفی |
مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی |
مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی |
مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی |
مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی |
مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی |
مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی |
نظام حقوق زن در اسلام |
نظری به نظام اقتصادی اسلام |
نقدی برماركسیسم |
ولاءها و ولایتها |
نبوت |
امام علی علیه السلام : كُلُّ یَومٍ لا یُعصَی اللّه ُ فیهِ فَهُوَ عِیدٌ ؛
امام علی علیه السلام :هر روزی كه در آن خداوند نافرمانی نشود ، عید است .
امام علی علیه السلام : النَّظَرُ إلَی الخُضرَهِ نُشرَهٌ ؛
امام علی علیه السلام :نگاه كردن به سبزه موجب شادابی است .
امام علی علیه السلام : لا لِباسَ أجمَلُ مِنَ السَّلامَهِ ؛
امام علی علیه السلام :هیچ لباسی زیباتر از سلامتی نیست .
امام علی علیه السلام : اِبدَؤوا بِالمِلحِ فی أوَّلِ طَعامِكُم ؛
امام علی علیه السلام :غذا خوردن را با چشیدن نمك آغاز كنید .
امام علی علیه السلام : نِعمَ البَیتُ الحَمّامُ تُذكَرُ فیهِ النّارُ و یَذهَبُ بِالدَّرَنِ ؛
امام علی علیه السلام :چه نیكو جایگاهی است حمّام ؛ یادآور دوزخ است و چرك را از میان می برد .
امام علی علیه السلام : النَّظیفُ مِنَ الثِّیابِ یُذهِبُ الهَمَّ و الحُزنَ ؛
امام علی علیه السلام :لباس پاكیزه اندوه را می زداید .
امام علی علیه السلام : تَنَظَّفُوا بِالماءِ مِنَ النَّتِنِ الرِّیحِ الَّذی یُتَأذّی مِنهُ ؛
امام علی علیه السلام :خود را با آب از بوی ناخوشایند ، كه دیگران را می آزارد ، پاك كنید .
امام علی علیه السلام : نَظِّفُوا بُیُوتَكُم من حَوكِ العَنكَبوتِ ؛
امام علی علیه السلام :خانه هایتان را از تار عنكبوت پاك كنید
حضرت امام علی (علیه السّلام) درباره ی ارزش علم و تفاوت افراد عالم و غیر عالم فرموده اند : کاش میدانستم کسیکه از علم بی نصیب مانده چه چیز بدست آورده است. و آنکس که از علم بهره مند شده چه چیز بدست نیاورده است.
منبع : شرح ابن ابی الحدید ، جلد 20 ، ص289، کلمه ی 299
در علم و ادب بکوشید چه آنکه عالم ، عزیز و گرانقدر است ، اگر چه خاندان بزرگی منتسب نباشد ، اگر چه فقیر بی بضاعت باشد ، و اگرچه جوان باشد.
منبع : شرح ابن ابی الحدید ، جلد 20 ، ص 332،کلمه ی 814
شایسته ی مرد عاقل آنست که نظر صائب خردمند را بر اندیشه خود بیفزاید و دانش خویش را به علم دانشمندان پیوند دهد.
منبع : غررالحکم ،ص384
به هر نسبت که دانش آدمی زیادتر میشود توجه خود را بنفس خویش افزون میکند و برای نیل به سعادت و صلاح سعی و کوشش خود را به کار میاندازد.
منبع : مستدرک 2،ص310
حضرت امام علی (علیه السّلام) در ضمن وصایای خود به حضرت حسین (علیه السّلام) فرموده : خوشبخت و رستگار کسی است که علم وعملش، دوستی و دشمنیش، گرفتن و رها کردنش ، سخن گفتن و سکوتش، رفتار و گفتارش تنها بر اساس رضای الهی استوار باشد و بر خلاف امر پروردگار قدمی برندارد.
عقل که غریزه ی اختصاصی انسان و از سرمایه های طبیعی بشر است با علم آموزی و تجربه اندوزی افزایش می یابد.
منبع : غررالحکم ،ص67
تحصیل علم و دانش مایه ی تقویت و تأیید عقل آدمی است.
منبع : مستدرک 2،ص287
هر آن علمی که مورد تأیید و امضاء عقل نباشد گمراهی و ضلالت است.
منبع : غررالحکم ،ص546
چه بسا مردم عالمی که عملشان باعث قتل و نابودی آنان شد.
منبع : فهرست غرر،ص269
علمی که با آنان هدایت خود را فاسد و تباه سازی بدترین علم است.