امروز : شنبه سوم آذر 1403
حراست

حراست


تخلیه تلفنی

تخلیه تلفنی چیست؟
موضوعی كه در عین سادگی و كم اهمیت جلوه كردنش بسیار مهم و حیاتی است و بسیار به امنیت كشور خدشه وارد كرده است.
شاید اولین سئوالی كه به ذهن خطور می كند، این باشد كه تخلیه تلفنی به چه معناست؟
تخلیه تلفنی در معنای عام به معنای به دست آوردن اطلاعات از افراد مختلف جامعه توسط تلفن، به وسیله‏ی كسانی كه به هر دلیل عناد با این مرز و بوم دارند ( اطلاعاتی كه از نظر ما اهمیت چندانی ندارد مثل اسم رئیس یا همكار ، همسر یا ارائه آمار های خیلی معمولی در حیطه‏ی كاری )
تعریف تخلیه تلفنی به صورت كلاسیك :
تخلیه تلفنی، عبارت است از تلاشی آگا هانه از طرف دشمن با بهره‏گیری از غفلت یا فریب عوامل خودی، به منظور كسب اطلاعات و القای خواسته‏ های خود از طریق برقراری ارتباط تلفنی.
اهداف دشمن از تخلیه تلفنی :
- جمع آوری اطلاعات در خصوص مشكلات داخلی جامعه، در راستای بهره برداری تبلیغی
- شناسایی مشكلات دستگاه‏های اجرایی، جهت بهره برداری تبلیغی در راستای ناكارآمد نشان دادن نظام
- كسب اطلاعات، در راستای دامن زدن به اختلافات جناح های سیاسی كشور
- تلاش آگا هانه برای ایجاد اختلافات مذهبی ، سیاسی و قومی در داخل كشور
- كسب اطلاعات با هدف ایجاد اخلال در روابط جمهوری اسلامی در مجامع بین‏المللی
اولین سئوالی كه در این خصوص مطرح است این‏كه به نظر شما چند درصد از اطلاعات و اخبار كشور توسط تخلیه‏ی تلفنی به دست دشمنان ایران زمین می افتد؟
پاسخ : نزدیك به 80 درصد اطلاعات كشور توسط تخلیه تلفنی از تمامی اقشار جامعه به دست دشمنان این مرز و بوم می افتد.
سئوال بعدی كه مطرح می‏گردد این كه دشمن در تخلیه‏ی تلفنی به دنبال چیست و چه كسانی در معرض تخلیه تلفنی هستند؟
پاسخ : دشمن در تخلیه تلفنی به دنیال اطلاعاتی است كه از نظر ما ارزش چندانی ندارند، ولی در واقع برای آن‏ها ارزشمند محسوب می‏گردد و اطلاعات ما به واقع تكمیل كننده پازل اطلاعاتی آن‏ها‏ست و دشمنان برای این كار هیچ محدودیت سنی اعمال نكردند و از كودكان 6 ساله تا سال خوردگان 90 ساله را مورد تخلیه قرار داده‏اند.
اصولاً تخلیه تلفنی به دو صورت انجام می گیرد:
1) كنترل تلفن همراه افراد با استفاده از وسائل و روش‏های مخصوص، كه بیش‏تر جنبه‏ی جاسوسی و اطلاعاتی دارد.
2) تماس تلفنی با اشخاص و گرفتن مستقیم اطلاعات از آن‏ها
تلفن همراه :
طبق تحقیقات سازمان های اطلاعاتی كشور‏ های مختلف ثابت گردیده است كه تلفن های همراه ساخته شده توسط كارخانه های مختلف دارای یك حافظه‏ی مخفی با ظرفیت بالا جهت ضبط مكالمات و یك وسیله ای شبیه سیم كارت به صورت مخفی جهت ارائه اطلاعات گوشی مورد نظر به كشور‏ های سازنده در مواقع خاص است و تلفن های همراه دارای نوعی باطری بسیار ریز با عمر دست كم 50 ساله است كه در مواقع حساس و مورد نیاز برای كشور ها و سیستم های اطلاعاتی ناظر بر ساخت این گوشی ها اطلاعات ارسال خواهد نمود.
شاهد مثال این قضیه نیز زمانی است كه به هر دلیل گوشی خود را گم كرده و از مخابرات تقاضای یافتنش را داشته باشید، كه با رعایت جمیع شرایط، گوشی شما در صورت خاموش بودن نیز پیدا خواهد شد.
راه  های امنیتی جهت كنترل و كم كردن خطرات احتمالی سوء استفاده از گوشی تلفن همراه:
1) از همه كد ها و رمز ها و قفل ها استفاده گردد.
2) از شماره گیری سریع استفاده نشود.
3) توصیه می شود از تلفن هایی با حافظه‏ی كمتر استفاده گردد (مثلاً گوشی  های ساده و ارزان قیمت)
4) در هیچ موقع با دكمه و مربع بازی نكنید. چرا كه كنجكاوی مخاطب (سازمان های اشاره شده در بالا) را در این،كه احتمال ورود صاحب تلفن همراه به رمز یا كدی كه جنبه سری و اطلاعتی دارد را جلب خواهد نمود.
5) هر از چندگاهی سیم كارت از گوشی جدا گردد و با یك فاصله زمانی مجدداً استفاده گردد.
6) بهتر است شماره های مهم و حساس را در گوشی موبایل ذخیره نكنید و سایر شماره ها را به اسامی كه خودتان متوجه می شوید ذخیره كنید. دست كم از اسامی  به جای نام فامیلی استفاده كنید.
7) سعی كنید تلفن همراه‏تان را به كسی جهت تماس قرض ندهید، در صورت الزام به این كار، خودتان شماره گیری نمائید. (چرا كه ممكن است طرف كدی را وارد نموده كه حساسیت بر روی شما در خصوص كنترل و مكان‏یابی شما افزایش یابد.)
8) از گوشی های هدیه شده استفاده نكنید و قبل از هر كاری اقدام به تعویض آن نمائید.
9) بعد از گذشت مدت زمانی مشخص گوشی خود را تعویض نمائید.
10) هم‏چنین از لحاظ پزشكی توصیه می شود در هنگام صحبت از گوش چپ استفاده نمائید و سعی نمائید گوشی رو به صورت عمودی گرفته تا خطرات كم‏تری شما را تهدید نماید
تماس تلفنی با اشخاص و گرفتن مستقیم اطلاعات از آن‏ها
در این روش از تخلیه‏ی تلفنی، ابتدا پازلی تشكیل می گردد كه گاهی برای تكمیل این پازل سال ها زمان صرف می شود. این پازل شامل موارد ذیل می گردد.
1) موضوع
2) تشكیل گروه كار  های مختلف (مانند بررسی افراد مختلفی كه ارزش سرمایه گذاری جهت تخلیه تلفنی را دارند)
3) تشكیل پازل و بررسی روند تكمیل پازل
4) طرح سئوالات مختلف جهت پرسیدن از افرادی كه مد نظر قرار می گیرند
5) رجوع به بایگانی دقیق شان، در خصوص موضوع و سابقه‏ی افراد
6) جمع آوری اطلاعات آشكار در خصوص موضوعی كه از طریق رسانه‏های جمعی و نوشتاری در اختیار عموم جامعه قرار می گیرد.
7) هدف قرار دادن مركز اصلی اداری و ساختمانی و تشكیلاتی موضوع
8) بررسی اطلاعات موازی شامل اطلاعات اولیه و مقدماتی راجع به افراد هدف، اطلاعات اولیه و مقدماتی راجع به موضوع و نوع درگیری فرد هدف با موضوع، پیدا كردن روش های اعتماد سازی، پیدا كردن سرنخ.
9) استفاده از روان‏شناسی ارتباطات جهت اخذ اطلاعات.
10) بررسی شخصیت افراد – مانند ترسو بودن یا نوع زبان و لهجه طرف و. ..
11) نحوه‏ی ورود به بحث
12) نوع پوشش ( با عناوین مختلف و مراجع مهم كشوری) مثل نهاد ریاست جمهوری، قوه قضائیه، اداره‏ی اطلاعات، دیوان محاسبات و. ...
به عنوان مثال گاهی جهت رسیدن به شماره موبایل یك رئیس دستگاه اجرایی، ابتدا كارمندان آن دستگاه و خانواده رئیس را بررسی می كنند و مواردی اتفاق افتاده كه شماره موبایل رئیس یك دستگاه اجرایی را از همسر راننده آن رئیس به بهانه‏های مختلف و با استفاده از ساده لوحی‏اش گرفته‏اند. مواردی مانند نیاز به تماس فوری با همسر شما كه موبایلش در دسترس نیست و نیاز به شماره موبایل رییسش داریم و. ..
راه  های مبارزه با تخلیه تلفنی و تلفن های مشكوك
1) كم كردن صحبت با تلفن.
2) هنگام استفاده از تلفن به این موضوع بیندیشیم كه نفر سومی در حال شنیدن مكالمه می باشد.
3) تاكسی را نشناختیم و اطمینان حاصل ننمودیم به هیچ سئوالی پاسخ ندهیم.
4) هیچ گونه مسائل و اطلاعات طبقه بندی شده را به صورت تلفنی بازگو ننمائیم.
5) حتی الامكان از پاسخ گویی تلفن به وسیله كودكان جلوگیری نمائیم.
6) آموزش‏های لازم به كودكان و اعضای خانواده داده شود، كه به هیچ عنوان شماره تلفن یا آدرسی را به هنگام صحبت با تلفن بازگو ننمایند.
به هر حال تخلیه‏ی تلفنی روشی است نه چندان نوین، كه كاربرد بسیاری در خصوص مسائل امنیتی و اطلاعاتی كشور دارد و ممكن است گاهی اوقات هر یك از ما نیز جزئی از پازل تهیه شده دشمنان، جهت دریافت اطلاعات باشیم.